Så avslöjar vi antennbluffen

Uppdatering 2018-01-13: Nu finns denna artikel i uppdaterad videoform.

Här startar den ursprungliga artikeln från 2017.

Bluffar på internet förekommer i alla möjliga former och bluffmakarna blir alltmer innovativa. Det gäller att träna upp sin förmåga att känna igen vad som är en bluff och vad som är på riktigt. När jag hittar eller blir tipsad om en bra bluff kommer jag därför att skriva om den här på Nikka Systems webbplats. Utöver att varna för bluffen kommer jag också att visa hur den kan avslöjas.

Häromdagen blev jag tipsad om produkten TV Fox. Min före detta kollega Måns Nyström hade fått upp den som Facebook-reklam. Produkten recenseras på en tekniksida som heter Chilly Technology. Där förklarar ”recensenten” att TV Fox är en ny superantenn som gör att han kan titta på 100 TV-kanaler helt gratis och lagligt. På sidan finns inte bara produktbilder utan även en Youtube-film. Allt är skrivet på svenska (till och med i filmklippet). De som ligger bakom bluffsidan har alltså lagt ned stor möda på att se seriösa ut.

Varför är TV Fox en bluffprodukt?

Låt mig börja med att konstatera att produkten inte fungerar enligt beskrivningen. Om produkten överhuvudtaget existerar är den inget annat än en vanlig TV-antenn för inomhusbruk. Den kan omöjligtvis ta emot 100 TV-kanaler gratis av den enkla anledningen att det bara finns nio okrypterade TV-kanaler i luften (en antenn kan inte dekryptera TV-sändningar). ”Recensenten” påstår också att alla mottagna kanaler håller Ultra HD-kvalitet, trots att HD-kvalitet är den högsta kvaliteten som går att ta emot med en antenn i Sverige. Chilly Technology förklarar denna motstridighet på följande sätt.

”Hemligheten är att det finns en lag som inga av världens kabelbolag vill att du ska veta om. Den säger att alla kabelföretag måste tillhandahålla en signal över luften som ett extra alternativ utöver den normala signalen. Så för att inte bryta mot lagen sänder kabelföretagen denna signal, men i en låg frekvens, så nästan inga antenner kunde hämta den på ett tillförlitligt sätt. Tills nu – TV Fox ändrar det.”

Givetvis finns det varken någon sådan lag eller några sådana sändningar.

Hur avslöjar vi bluffen?

Vid en första anblick ser Chilly Technology-webbplatsen ganska seriös ut. Det räcker dock med att klicka runt lite på sidan för att inse att den är en bluff. Länkarna längst upp (Nyheter, Prylar o.s.v.) leder ingenvart, för det finns inte fler sidor på webbplatsen Chilly Technology.

Länkarna längst upp på Chilly Technologys webbplats
Bluffindikation: Länkarna längst upp leder ingenvart.

Jag provade att gå till Chilly Technologys startsida. Den är helt tom. På det sättet har vi avslöjat att själva webbplatsen är en bluff.

Den påstådda recensenten kallas Mattias Hägg. Underligt nog visar han inte ansiktet på sin byline-bild. Genom att högerklicka på bilden i Chrome och göra en bildsökning kan vi snabbt avslöja att bilden i själva verket är en frekvent använd bildbanksbild. Vår Mattias Hägg existerar inte.

Bildsöksfunktionen i Google Chrome
Vi kan avslöja bluffen med bildsöksfunktionen i Google Chrome.
Sökresultat som visar att byline-bilden är en bildbanksbild.
Bluffindikation: Skribenten använder en bildbanksbild.

Längst ned på sidan finns recensioner från Facebook-användare, vilket höjer trovärdigheten. En snabb titt på HTML-koden bakom sidan visar att det i själva verket bara är bilder och texter utan koppling till Facebook. Vi behöver lyckligtvis inte kunna HTML för att avslöja bluffkommentarerna. Det räcker med att vi söker efter personerna på Facebook för att se om de finns på riktigt. Det gör några av dem, men deras profilbilder stämmer inte överens med deras namn. Vi kan också se att något är skumt då kommentarstiden aldrig ändras (kommentarerna är alltid publicerade för lika lång tid sedan).

Fejkade Facebook-kommentarer
Bluffindikation: Personerna som kommenterar artikeln har inga riktiga Facebook-profiler och tiden de kommenterade ändras aldrig.

Vi kan också avslöja kommentarsbluffen med hjälp av bildsökningar. Då ser vi att samma personer används på flera andra sidor på nätet. Chrille Milby heter tydligen också både Gabriel Alves och Gilbert Meridjen.

Fejkkommentarer under olika namn.
Bluffindikation: De som har kommenterat förekommer på fler sidor under andra namn.

Precis som många andra bluffsidor försöker Chilly Technology skynda på köpförfarandet. De säger att det är ett tillfälligt erbjudande som bara gäller till klockan 23.59. På så sätt hoppas de att besökarna inte ska tänka efter och i stället lägga en beställning omgående.

Rabattruta för att skynda på köpförfarandet
Bluffindikation: Webbsidan försöker skynda på köpförfarandet på ett överdrivet sätt.

Chilly Technology-bluffmakarna har dessutom gjort det lätt för sig. En snabbtitt i sidkällkoden visar att erbjudandet alltid går ut på dagens datum klockan 23.59.

Kod som visar att tidsbegränsningen är en bluff.
Sidkällkoden visar att erbjudandets utgångstid uppdateras dynamiskt. Det är alltid dagens datum.

Chilly Technology och TV Fox är alltså inget annat rena bluffar. Ifall du vill se hela bluffsidan kan du ladda ned den från min webbplats som en PDF. Det är säkrare än att besöka webbsidan i en webbläsare.

Hjälp mig hjälpa fler

Lärde du dig något av denna artikel? Tipsa då gärna dina vänner om den. Det hjälper dem att se igenom bluffar och det hjälper mig komma igång med mitt företag. Om du stöter på fler bluffprodukter som jag bör undersöka får du gärna tipsa mig på Nikka Systems sociala medier (Facebook, Twitter, Instagram eller Linkedin).

Kommentarer